GROEN
Op de groene groep zitten mobiele jongeren met een verstandelijke beperking , vanaf 12 jaar, waarbij soms sprake is van moeilijk verstaanbaar gedrag. Deze jongeren hebben veel duidelijkheid en structuur nodig. Het is nodig steeds te kijken naar de functie van het gedrag en zelf een rustige basishouding te hebben. De begeleiders ontvangen, waar nodig, adviezen en werken samen met de verschillende inhoudelijk ondersteuners die op de Klink aanwezig zijn. De Groene groep is 1 van de 3 basisgroepen van de bovenbouw

Je kunt je pas ontwikkelen als je je veilig en ontspannen voelt. Op de groene groep is daar aandacht voor, zowel sfeer, begeleidingsstijl als groepssamenstelling is daarop gericht.
Het is op de groene groep belangrijk dat er continu een ‘lijntje’ is tussen de begeleiders en de jongere.
Door de dag heen komen veel dezelfde rituelen terug, zodat de jongeren weten wat er komen gaat en wat er van hun wordt verwacht. Er wordt rekening gehouden met het kunnen en aankunnen van een jongere, dit kan van moment tot moment verschillen. Hier wordt het programma op aangepast.
Het is op de groene groep belangrijk dat er continu een ‘lijntje’ is tussen de begeleiders en de jongere.
Door de dag heen komen veel dezelfde rituelen terug, zodat de jongeren weten wat er komen gaat en wat er van hun wordt verwacht. Er wordt rekening gehouden met het kunnen en aankunnen van een jongere, dit kan van moment tot moment verschillen. Hier wordt het programma op aangepast.
De jongeren laten verschillende gedragingen zien als uitingsvorm van plezier of ongenoegen. Het is niet altijd even eenvoudig om het gedrag te herkennen en te begrijpen. De begeleiding moet er goed op gericht zijn om de gedragingen te signaleren en te interpreteren, zodat de jongere zich begrepen voelt.
Op de groene groep wordt veel aandacht geschonken aan beweging. Dit gebeurt soms in groepsverband of individueel. Er zijn bewegingsactiviteiten zoals wandelen, fietsen op de tandem, of driewieler, zwemmen, springen op het luchtkussen of op de trampoline.
Op de groene groep wordt veel aandacht geschonken aan beweging. Dit gebeurt soms in groepsverband of individueel. Er zijn bewegingsactiviteiten zoals wandelen, fietsen op de tandem, of driewieler, zwemmen, springen op het luchtkussen of op de trampoline.

Aan communicatie wordt veel aandacht besteed. De begeleiders passen hun manier van communiceren aan bij de mogelijkheden van de jongere. De jongeren worden gestimuleerd hun communicatie uit te breiden. Er is veel aandacht voor non-verbale communicatie van de jongere. De begeleider is altijd in de buurt en gebruikt korte zinnen of soms alleen woorden. De jongeren krijgen de tijd en de ruimte om dat wat er gezegd wordt te verwerken. De jongeren werken met foto’s en of picto' s om de verbale boodschap te ondersteunen. Ook wordt er met ondersteunende gebaren en verwijzers gewerkt om het verbale woord te ondersteunen. Door de dag heen zijn er veel rituelen die maken dat jongeren vaak goed weten wat er komen gaat, zodat de dag zo voorspelbaar mogelijk is.
Spelen en activiteiten doen dragen bij aan de ontwikkeling van vaardigheden. Als een kind speelt dan oefent hij bijvoorbeeld oog zijn oog-hand coördinatie, zijn tastzin en zijn fijne motoriek. Spelen is een vorm van contact om het welbevinden te stimuleren.De belevingswereld te verbreden en begrijpelijk te maken en daaraan eenvoudige taal te koppelen.
Er wordt veel aandacht besteedt aan het stimuleren van zelfredzaamheid.
Spelen en activiteiten doen dragen bij aan de ontwikkeling van vaardigheden. Als een kind speelt dan oefent hij bijvoorbeeld oog zijn oog-hand coördinatie, zijn tastzin en zijn fijne motoriek. Spelen is een vorm van contact om het welbevinden te stimuleren.De belevingswereld te verbreden en begrijpelijk te maken en daaraan eenvoudige taal te koppelen.
Er wordt veel aandacht besteedt aan het stimuleren van zelfredzaamheid.