Inhoudelijke ondersteuners
De Klink wordt bezocht door kinderen met een beperking. Vaak meervoudig. Naast een verstandelijke ontwikkelingsachterstand, bijvoorbeeld extra fysieke, neurologische en zintuiglijke beperkingen, of een vorm van autisme. Of problemen met sociaal emotionele belasting. Bij deze kinderen wordt gevraagd om goede begeleiding, behandeling en therapie om de ontwikkelingsmogelijkheden zo goed mogelijk tot hun recht te laten komen
Bij onze kinderen is het duidelijk dat zij het moeten hebben van zoveel mogelijk herhalingen van goede handelingen. Alleen dan kunnen zij (kleine) stapjes zetten.
Het is daarom erg belangrijk dat degenen die veruit het meest met hen omgaan (ouders en begeleiders) zoveel mogelijk de “deskundigen” zijn.
Daarom werken op/vanuit de Klink de begeleiders en ouders samen met onze (gespecialiseerde) orthopedagoge, AVG-arts, fysiotherapeute, logopediste en spelbegeleidster. Zodat er tussen al die mensen zoveel mogelijk kennis en ervaring uitgewisseld wordt, en in de dagelijkse gang van zaken wordt geïntegreerd.
De therapeuten en andere betrokkenen gaan zo nodig ook individueel met een kind aan de slag. Om goed te observeren, testen te doen, mogelijkheden en onmogelijkheden zo goed mogelijk in beeld te krijgen. Voor meer informatie over de verschillende specialismen van de inhoudelijk ondersteuners kunt u in het menu hiernaast verder klikken.
Een voorbeeld: onze kinderfysiotherapeut oefent 2x in de week met een kind. Dat levert het kind wat goeds op. Maar als ouders en begeleiders vervolgens in hun handelen mee gaan doen met dezelfde benadering, dan werkt het pas echt goed! Dat komt omdat onze kinderen heel veel herhaling nodig hebben voordat het bij hen goed binnen komt en vaardigheden eigen gemaakt kan worden. Een ander voorbeeld: als begeleiders/ouders met een vraag over de communicatie worstelen rondom een kind, en onze gespecialiseerde logopediste sluit daar niet op aan met haar werkzaamheden, dan wordt het dit kind onnodig moeilijk gemaakt.
Indien nodig halen we ook kennis en ervaring van buiten naar binnen. Bijvoorbeeld bij het Centrum voor Consultatie en Expertise. We doen mee aan wetenschappelijk onderzoek, zoals naar een geschikte vragenlijst naar Hechtingsproblematiek. Er wordt ook onderzoek gedaan naar het gehoor (door het audiologisch centrum), en het gezichtsvermogen (door Visio). Alle informatie uit dergelijke onderzoeken moet weer ten goede komen aan ouders en begeleiders van het kind. Dit leidt er toe dat zoveel mogelijk mensen die dagelijks en veel met een kind werken te beschouwen zijn als “deskundigen”.
Samenwerken met elkaar.
Aansluiten bij vragen van ouders en begeleiders die dagelijks met het kind werken. Integreren van inzicht, vaardigheden en kennis in de dagelijkse praktijk van een kind.Weet hebben van hetgeen er allemaal met een kind gebeurt. Dat is wat wij bedoelen met indirecte therapie en behandeling.
Het is daarom erg belangrijk dat degenen die veruit het meest met hen omgaan (ouders en begeleiders) zoveel mogelijk de “deskundigen” zijn.
Daarom werken op/vanuit de Klink de begeleiders en ouders samen met onze (gespecialiseerde) orthopedagoge, AVG-arts, fysiotherapeute, logopediste en spelbegeleidster. Zodat er tussen al die mensen zoveel mogelijk kennis en ervaring uitgewisseld wordt, en in de dagelijkse gang van zaken wordt geïntegreerd.
De therapeuten en andere betrokkenen gaan zo nodig ook individueel met een kind aan de slag. Om goed te observeren, testen te doen, mogelijkheden en onmogelijkheden zo goed mogelijk in beeld te krijgen. Voor meer informatie over de verschillende specialismen van de inhoudelijk ondersteuners kunt u in het menu hiernaast verder klikken.
Een voorbeeld: onze kinderfysiotherapeut oefent 2x in de week met een kind. Dat levert het kind wat goeds op. Maar als ouders en begeleiders vervolgens in hun handelen mee gaan doen met dezelfde benadering, dan werkt het pas echt goed! Dat komt omdat onze kinderen heel veel herhaling nodig hebben voordat het bij hen goed binnen komt en vaardigheden eigen gemaakt kan worden. Een ander voorbeeld: als begeleiders/ouders met een vraag over de communicatie worstelen rondom een kind, en onze gespecialiseerde logopediste sluit daar niet op aan met haar werkzaamheden, dan wordt het dit kind onnodig moeilijk gemaakt.
Indien nodig halen we ook kennis en ervaring van buiten naar binnen. Bijvoorbeeld bij het Centrum voor Consultatie en Expertise. We doen mee aan wetenschappelijk onderzoek, zoals naar een geschikte vragenlijst naar Hechtingsproblematiek. Er wordt ook onderzoek gedaan naar het gehoor (door het audiologisch centrum), en het gezichtsvermogen (door Visio). Alle informatie uit dergelijke onderzoeken moet weer ten goede komen aan ouders en begeleiders van het kind. Dit leidt er toe dat zoveel mogelijk mensen die dagelijks en veel met een kind werken te beschouwen zijn als “deskundigen”.
Samenwerken met elkaar.
Aansluiten bij vragen van ouders en begeleiders die dagelijks met het kind werken. Integreren van inzicht, vaardigheden en kennis in de dagelijkse praktijk van een kind.Weet hebben van hetgeen er allemaal met een kind gebeurt. Dat is wat wij bedoelen met indirecte therapie en behandeling.