Spelbegeleider
Spelen is voor kinderen een manier om plezier te maken en om zich te ontspannen. Een kind kan zich al spelende op verschillende gebieden ontwikkelen, namelijk op zintuiglijk-, motorisch-, cognitief-, communicatief- en sociaal-emotioneel gebied.
Spelen is niet altijd vanzelfsprekend. Bij sommige kinderen verloopt de spelontwikkeling anders. Soms is spelen moeilijk voor een kind. Daarnaast kan de spelontwikkeling stagneren.
De spelbegeleidster kan een helpende hand bieden om de spelontwikkeling (weer) op gang te helpen.
Spelbegeleiding is een methodisch doordachte vorm van ondersteuning aan kinderen (en volwassenen), bij wie een hulpvraag is op het gebied van spelontwikkeling. De spelbegeleidster richt zich op het stimuleren van de spelontwikkeling en op het optimaliseren van de omgeving om te kunnen spelen.
Spelbegeleiding richt zich onder andere op:
Spelobservatie
Als een kind de Klink bezoekt, kan er een ontwikkelingslijst worden ingevuld, namelijk de Portagelijst. De Portagelijst geeft een beeld van de vaardigheden op verschillende gebieden (cognitie, taal etc.), echter geeft het geen compleet beeld van de spelontwikkeling.
Om inzicht te krijgen in de spelontwikkeling van het kind maakt de spelbegeleidster een spelobservatie, middels individuele spelsessies, observaties en informatie van de begeleiders.
Er wordt gekeken naar:
Aan de hand van de spelobservaties vormt zich een compleet beeld. Dit staat beschreven in een speladvies.
De spelniveaus die worden gebruikt zijn:
Voor de groep kinderen met een meervoudige beperking wordt de observatielijst/ zintuigenlijst “de Speelpoort” ingevuld. "De Speelpoort" geeft een goed beeld van hoe het kind zijn zintuigen gebruikt. Daarnaast biedt het informatie over de beste manier om het kind uit te nodigen tot het uitvoeren van gerichte activiteiten.
Advies en tips
De spelbegeleidster kan individueel werken met de kinderen. Daarnaast biedt de spelbegeleidster ondersteuning aan de begeleiding door gezamenlijk spelactiviteiten te begeleiden. Tevens denkt de spelbegeleidster adviseert en denkt mee over de spelontwikkeling, -mogelijkheden en -materialen.
Er wordt nauw samengewerkt met de andere inhoudelijk ondersteuners van de Klink.
De spelbegeleidster denkt mee en geeft op aanvraag advies aan ouders, verzorgers en andere belangstellenden.
De spelbegeleidster is te bereiken per e-mail: [email protected]
Werkdagen: Maandag en donderdag.
Spelen is niet altijd vanzelfsprekend. Bij sommige kinderen verloopt de spelontwikkeling anders. Soms is spelen moeilijk voor een kind. Daarnaast kan de spelontwikkeling stagneren.
De spelbegeleidster kan een helpende hand bieden om de spelontwikkeling (weer) op gang te helpen.
Spelbegeleiding is een methodisch doordachte vorm van ondersteuning aan kinderen (en volwassenen), bij wie een hulpvraag is op het gebied van spelontwikkeling. De spelbegeleidster richt zich op het stimuleren van de spelontwikkeling en op het optimaliseren van de omgeving om te kunnen spelen.
Spelbegeleiding richt zich onder andere op:
- Leren spelen. De spelbegeleiding richt zich op het beïnvloeden van het spel bij kinderen met weinig spelervaring, kinderen die weinig drang hebben om zelf te onderzoeken en kinderen met vaste patronen in het spel of speelgoed. Daarnaast draagt de spelbegeleiding bij aan kwaliteitsverbetering.
- Zintuiglijke- en functie ontwikkeling. De spelbegeleiding richt zich op het stimuleren van de ontwikkeling van functies en vaardigheden, zoals het spel van bewegen, voelen, kijken, luisteren en grijpen. Deze functies en vaardigheden worden geoefend, rekening houdend met bijkomende zintuiglijke- en/of motorische problemen.
- Gedrag- en attitude ontwikkeling. Het spel wordt als hulpmiddel gebruikt om het gedrag en de houding te beïnvloeden. Met name bij kinderen die een korte aandachtsspanne hebben, een korte spanningsboog hebben en/of kinderen die moeite hebben met gerichte aandacht.
- Sociaal-emotionele ontwikkeling. Voor kinderen biedt spelen mogelijkheden om plezier te beleven aan lichamelijk spel. Hierdoor kan onrust en spanning afnemen. Daarnaast kunnen kinderen middels spel ervaringen verwerken.
Spelobservatie
Als een kind de Klink bezoekt, kan er een ontwikkelingslijst worden ingevuld, namelijk de Portagelijst. De Portagelijst geeft een beeld van de vaardigheden op verschillende gebieden (cognitie, taal etc.), echter geeft het geen compleet beeld van de spelontwikkeling.
Om inzicht te krijgen in de spelontwikkeling van het kind maakt de spelbegeleidster een spelobservatie, middels individuele spelsessies, observaties en informatie van de begeleiders.
Er wordt gekeken naar:
- Omgang met sensopatisch materiaal: Wat voor soort materiaal vind het kind prettig? Heeft het kind voorkeur voor bepaalde materialen en zo ja, hoe gaat het kind met het materiaal om?
- Spelkeuze: Kan het kind zelf kiezen en hoe doet hij dat? Voor welk speelgoed kiest het kind en hoe gaat het kind daar mee om?
- Spelduur: Is het kind snel afgeleid door omgevingsprikkels? Hoe lang is het kind in staat om met hetzelfde materiaal te spelen en is het kind in staat om zijn spel af te ronden?
- Spelkwaliteit: Varieert het kind tussen spelmateriaal? Gebruikt het kind het materiaal functioneel? Is het kind in staat tot imitatie? In hoeverre lijkt het kind plezier te beleven aan het spel?
- Contact: Hoe reageert het kind op andere kinderen, wordt er samen gespeeld of naast elkaar? Deelt het kind zijn speelgoed?
- Spelniveau: De spelbegeleidster bepaald het spelniveau aan de hand van de verzamelde informatie over het kind.
Aan de hand van de spelobservaties vormt zich een compleet beeld. Dit staat beschreven in een speladvies.
De spelniveaus die worden gebruikt zijn:
- Spelend bewegen
- Spelend omgaan met materialen
- Spelend construeren
- Fantasie/rollenspel
Voor de groep kinderen met een meervoudige beperking wordt de observatielijst/ zintuigenlijst “de Speelpoort” ingevuld. "De Speelpoort" geeft een goed beeld van hoe het kind zijn zintuigen gebruikt. Daarnaast biedt het informatie over de beste manier om het kind uit te nodigen tot het uitvoeren van gerichte activiteiten.
Advies en tips
De spelbegeleidster kan individueel werken met de kinderen. Daarnaast biedt de spelbegeleidster ondersteuning aan de begeleiding door gezamenlijk spelactiviteiten te begeleiden. Tevens denkt de spelbegeleidster adviseert en denkt mee over de spelontwikkeling, -mogelijkheden en -materialen.
Er wordt nauw samengewerkt met de andere inhoudelijk ondersteuners van de Klink.
De spelbegeleidster denkt mee en geeft op aanvraag advies aan ouders, verzorgers en andere belangstellenden.
De spelbegeleidster is te bereiken per e-mail: [email protected]
Werkdagen: Maandag en donderdag.